lördag 28 april 2012

The Unbecoming of Mara Dyer av Michelle Hodkin

The Unbecoming of Mara Dyer
Antal sidor: 452
Förlag: Simon & Schuster
Utgiven: 27:e september 2011
Serie: Mara Dyer, #1

Mara Dyer doesn't think life can get any stranger than waking up in a hospial with no memory of how she got there.
It can.

She believes there must be more to the accident she can't remember that killed her friends and left her mysteriously unharmed.

There is.

She doesn't believe that after everything she's been through, she can fall in love.

She's wrong.
Synopsis från Goodreads.

Jag hade verkligen höga förhoppningar för den här boken, och vart exakt leder den här meningen, må man kanske undra. Jag är inte ens säker. Det finns för mycket att uttrycka för att skriva något simpelt som "förväntningarna möttes" alternativt "förväntningarna möttes inte". Å ena sidan njöt jag verkligen av att läsa den här. Å andra sidan frammanade den tankar av irritation och dessutom djupare tankar efter att jag läst ut den. Dessa djupa tankar handlade om vad författaren gjort fel i sin berättelse.

Något jag inte nämner ofta här på bloggen är Twilight av Stephenie Meyer, och det är inte bara för att ämnet är totalt uttjatat, utan det är för att jag rent ut sagt avskyr nämnda bok. Nu kan jag då inte låta bli att nämna den, för vissa aspekter av The Unbecoming of Mara Dyer påminde mig läskigt mycket om Twilight. Ta till exempel relationen mellan Mara och Noah. Det sätt som Mara är besatt av Noah, hur Noah i sin tur är kryptisk och mystisk men självklart visar sig vara störtförälskad i Mara tillbaka.

Jag gillar bara inte besatt kärlek, eller det som ens är på gränsen till det. Now, Mara och Noahs förhållande kan inte riktigt jämföras med det ohälsosamma förhållandet mellan Bella och Edward, men i princip är det nästan samma sak. Skillnaden är dock att Noah är mindre farlig för Mara. Men ändå.

Något jag dock gillar med denna bok kontra Twilight är hur Mara kan mycket väl vara mentalt instabil, och detta erkänns inom sidorna. Det adresseras, så att säga.

I alla fall, nog av redan nämnda bok. The Unbecoming of Mara Dyer är definitivt en intressant historia med fascinerande element, som dock skjuts åt sidan för att ge plats åt den så kallade romansen. Jag hade helt klart föredragit mer fokus på det som hände i Maras omgivning, och jag hade dessutom inte uteslutit möjligheten av ett verklighetstroget scenario utan övernaturliga element.

Jag var inte överförtjust i varken Mara eller Noah (som det ju alltså låg fokus på), men jag föredrog troligen den förstnämnda. I slutändan var det dock en helt okej bok, och jag drar slutsatsen att det hela högst troligen gäller smak. Det kommer definitivt finnas de som slukar denna bok hel.

3 kommentarer:

  1. Hmm. Jag blir så splittad när jag läser sådana här recensioner som, ja denna bok passar verkligen vissa men jag var halvförtjust, jag har så svårt att veta vilka jag skall passa in med. Men jag var ju inte helförtjust i Twilight heller även om de var visst tidsfördriv och gick fort att läsa. Men vi får se hur jag gör med denna.
    Jag har utmanat dig om du orkar svara
    http://thecuriouscaseofthebooks.wordpress.com/2012/04/26/elva-elefanter-balanserade-pa-en-liten-liten-utmaningstrad/

    SvaraRadera
  2. Intressant recension! Har saknat dina smarta tankar kring böcker! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag har saknat att skriva dem, hehe :)

      Radera