lördag 12 maj 2012

The Guild av Felicia Day & Jim Rugg

The Guild av Felicia Day och Jim Rugg
Antal sidor: 96
Förlag: Dark Horse
Utgiven: 24:e november 2010
Serie: The Guild, #1

In this origin tale of the Knights of Good, we learn about Cyd's life before joining the guild, how she became Codex, her awful breakup with boyfriend Trevor, and how she began to meet the other players who would eventually become her teammates.
Synopsis från Goodreads.

För det första är det här ingen bok, utan en comic book. För det andra är det en så kallad prequel, och det till webserien The Guild. Recensionen kommer alltså inte innehålla spoilers för serien, eftersom den utspelar sig före händelserna i serien.

Jag stötte på webserien The Guild förra sommaren och föll genast för den. Jag såg alla fyra säsonger som fanns på YouTube och började följa den femte säsongen på seriens hemsida. Webserien handlar om en så kallad guild inom ett MMORPG, och den handlar om konflikterna som uppstår när spelarna faktiskt träffar varandra för första gången. Serien introducerade mig inte till Felicia Day, men den introducerade mig till hennes genialitet. Jag måste säga att jag sedan i somras haft en stor, gigantisk girl crush för henne. Hon är liksom bara så inspirerande.

Så det var bara en självklarhet att jag så småningom skulle läsa denna prequel-berättelse. Det är en ny form av berättande när det gäller den här serien, så det är alltså något nytt att vänja sig vid -- särskilt för någon som inte är så där överförtjust i comics. Den håller dock kvar den där känslan som serien har, och eftersom den är skriven av Day själv -- hon skriver även webserien -- har den samma språk och dialog. Eftersom jag kan serien nästan utan och innan kunde jag lätt höra karaktärernas röster och tonfall medan jag läste.

Bilderna är riktigt bra och trogna till karaktärernas utseende. Man känner lätt igen sig i sidorna. Vad jag då verkligen uppskattade med den här berättelsen är chansen att se hur alla guildmedlemmarna träffades. Karaktärsutvecklingen är riktigt bra likaså. Cyd, senare känd som Codex, är först en väldigt osäker person, men hon växer och lär sig med hjälp av spelet och sina guild-vänner att stå upp för sig själv. Detta gillar jag starkt.

Om man är ett fan av webserien är den här nästan ett måste. Det betyder dock inte att man måste vara ett fan för att läsa den. Jag rekommenderar den starkt, såväl som serien.


På Days nya YouTube-kanal, Geek & Sundry, kan man nu se alla säsonger, med en hel säsong i en video. Kolla gärna in första säsongen här.

3 kommentarer:

  1. Jag har utmanat dig, kolla!
    http://boklyckan.blogspot.se/2012/05/utmanarfragor.html

    SvaraRadera
  2. Förstår helt din girl crush, haft samma sedan jag såg Felicia Day för första gången i Dr Horrible's Sing Along Blog, men detta hade jag helt missat. Nu är lyckan total, tack för tips om serie och bok/comic!

    /Malin

    SvaraRadera