måndag 25 juni 2012

Sverige 2017 av John Lapidus

Sverige 2017 av John Lapidus
Antal sidor: 221
Förlag: Lapidus Förlag
Release: 12:e oktober 2011

Året är 2017 och Stefan Löfven är statsminister. I Tyskland vill den nystartade Rörelsen infära ett samhällssystem som frigör tid och minskar kapitalets makt över människor och miljö. Nu föds samma tanke även i Sverige. Folk samlas i tusental på gator och torg. En utmaning för hela Europa men också för socialdemokraten Anders Bergman som känner trycket från avhoppade partikamrater och pressas av kommunisten Mia Lundström när deras vägar åter möts.
Synopsis från bokens baksida.

Jag kan inte direkt säga att jag kan ta ställning bland åsikterna som skildras i denna bok. Politik är något jag aldrig varit intresserad av, och inte heller givit någon stor ansats av att förstå. Dessutom kan jag säga att vuxenlitteratur inte heller är ett typiskt element för mig, men jag kan prata om denna boks litterära värde på något visst sätt i alla fall.

Kort sagt är detta en lättläst bok som man ganska enkelt tar sig igenom. Hos vissa kanske den väcker många tankar, vare sig de är för eller emot bokens handling. Boken är relativt kort och den använder ingen stor prosa. Det passar enligt mig rätt bra med handlingen och vad den försöker säga. Vad som mer gör boken lätt att ta sig igenom är det faktum att den inte idiotförklarar läsaren, om nu denne inte skulle vara särskilt insatt i politik. Det hela skildras på en nivå som inte kräver allt för mycket. Det blir mycket politiskt snack och för det mesta kände jag att jag kunde hänga med.

En sak jag blir tveksam över är hur nära framtiden är, och hur det i sin tur kopplas till att själva statsministern är en riktigt människa. Dessutom har vi det faktum att denna karaktär tidigare var Juholt, men i denna upplaga har ändrats till Löfven, just för att hänga med i tiden. Därför undrar, hur smart är det att använda en verklig människa i något sådant här? Jag menar inte att tracka ner på författaren med det här, utan undrar genuint vad ni tycker om detta? Hade det kanske varit bättre att hitta på en helt fiktiv karaktär?

Historien berättas ur en medelålders mans perspektiv, därmed ett helt nytt perspektiv för mig. Det var intressant, det blev en del privatliv, men det sköts liksom åt sidan för att politik. Visst, huvudpersonens handlingar och dylikt triggades av bland annat privatliv, men det känns som att om dessa handlingar skulle uppskattas fullt skulle man kanske utvecklat mer på det som triggade dem.

Allt som allt är det en hyfsat lättläst bok som nog inte faller alla i smaken. För att fullt uppskatta den måste man kanske vara mer politiskt engagerad. På en professionell nivå, åsiktsmässigt, vet jag inte var den ligger. Jag vet bara vilken sorts nivå den möjligtvis kan ha när det gäller mer generell litteraturuppskattning. Men det varierar helt enkelt från människa till människa.

4 kommentarer:

  1. Hej har länkat dig på min blogg:) Kan du länka mig? (circusandbokksforever.blogspot.se)

    SvaraRadera
  2. Svar: Tack för alla bra webbserietips! Nu har jag att titta på framöver :D

    SvaraRadera
  3. Hej! Vill bara tipsa om att jag har en nystartad blogg där du gärna får kika in! :)

    SvaraRadera
  4. Jag har utmanat dig i min blogg! :)

    http://wonderfulbooks.blogg.se/2012/august/utmaning.html#comment

    SvaraRadera