lördag 16 juni 2012

Varma kroppar av Isaac Marion

Varma kroppar av Isaac Marion
Antal sidor: 287
Förlag: Mix Förlag
Release: 1:a februari 2012 (ursprungligen 28:e oktober 2010)
Originaltitel: Warm Bodies

Världen har fyllts av zombier och ingen vet varför. R är en av dem.

Zombier har inga egna känslor eller minnen - men om de äter av en människas hjärna återupplever de scener ur den personens liv. 

Det är så det går till när R blir förälskad. Han dödar en ung man och övertar hans kärlek till flickvännen. Nu har R ett mål i tillvaron. Han vill hålla kvinnan gömd från de andra zombierna och se till att hon överlever. 

Den unge mannens känslor blir som en drog för R; bit för bit äter han av pojkvännens hjärna. Scen för scen upplever R hans liv, och det förändrar honom för alltid. 
Synopsis kommer härifrån.

Man kan lugnt säga att R är den mest unika zombie jag någonsin stött på, och han är högst troligen denna romans högpunkt. Om det inte vore för honom hade boken troligen varit en i mängden av alla zombieromaner. Själva boken är inte fullt i min smak och jag finner den mest medelmåttig, men något som dock lyser upp det hela är som sagt R. Jag uppskattar hans fullt utvecklade och filosofiska tankar. Vid vissa tillfällen kändes denna utvecklade prosa aningen overklig, men för det mesta kom den att vara en fördel.

Jag är inte överförtjust i zombier, och det är inget direkt unikt med dem i detta universum, men de var ändå ett helt okej val plot-wise.

Karaktärerna står inte ut överdrivet mycket, men kärleksintresset Julie är helt okej och hon kan stå upp för sig själv, vilket förstås är bra.

Själva zombieheten hos protagonisten är kanske inte fullt så tilltalande, och kunde inte direkt uppskatta det när han gick runt och åt hjärnor, men det hela fungerade som en bra trigger för handlingen, och boken tar därmed upp en hel del ämnen.

Jag måste säga att boken var en aning seg, men det är den sortens seghet som märks av en del och inte alls uppfattas av andra. Jag tror uppskattningen av denna bok beror helt på smak. Vissa kommer älska den. Vissa kommer inte det. Jag befinner mig någonstans mittemellan. Ett bra tidsfördriv helt enkelt, men trots de filosofiska tankarna tog jag den inte alltför seriöst.

1 kommentar:

  1. Jag gillade Varma kroppar men det var inte den bästa boken jag har läst.. den känns lite medelmåttig! Jag håller med dig om R, utan honom hade nog inte boken blivit så populär!

    SvaraRadera